woensdag 29 april 2015

Maleisië

Grensovergang Thailand/Maleisië ging zeer vlot. 1e stop was Georgetown, wat een eiland is, verbonden met een brug aan het vaste land, van 7 km lang. Ik had in gedachten een klein nostalgisch stadje, maar het hele eiland is eigenlijk een grote stad, met 1 miljoen inwoners! Veel Engelse koloniale huizen. Op het eiland hebben we o.a. een nootmuskaatboom gezien! De luchtvochtigheid is in Malaysia 92%, een lopende sauna dus!

Daarom was het heerlijk om naar de Cameron Highlands te gaan wat op 1500 mtr. ligt en 24 gr! Er zijn daar veel theeplantages en orchideeën. Een vlinderfarm, waar ook nog andere dieren op de hand genomen konden worden. Ik hield het maar bij ‘n vlinder!

Als we aan Maleisië denken is het vooral een ontzettend groen land. Overal Palmen in grote getale. Op weg naar het oudste oerwoud van Maleisië, (waar we op n kruising linksaf moesten) stopte er n auto en we hoorden roepen: stoer hoor, rijden met Nederlands kenteken!!

Bleek het een Nederlandse vrouw te zijn, die in de omgeving ‘n guesthouse runt. De volgende dag op internet opgezocht waar het guesthouse (met 9 mooie kamers) was en hebben wij Marja en haar Maleisische man, opgezocht. Was ‘n erg leuke ontmoeting. Van haar hoorde we, en zagen de foto's van de overstroming van december jl. Het water stond tot het dak. Ze waren net gestart, alles was nieuw, maar kon na de overstroming naar de schroot. Wat ’n pech!

Na een paar dagen aan de oostkust aan het strand van de Zuid Chinese Zee gestaan te hebben, weer dwars over Maleisië naar KL (Kuala Lumpur). De Petronas Towers zie je al van verre. Die stond de volgende dag op ons verlanglijstje. Wat een gebouw en hoogte!! Eerst met de lift naar de brug, die beide torens met elkaar verbind, daarna mogen bezoekers tot de 86e verdieping.

Dicht bij het vliegveld van KL, ligt Sepang, het F1 circuit van Maleisië. En in Gerards ogen, het mooiste F1 circuit ter wereld. Hij had ‘n topdag, want van de bewaking mochten we doorlopen en hebben op de tribune een racewedstrijd gezien. Niet de F1 wagens die reden, maar andere die volgens mij, net zoveel lawaai maken!!

In Melaka, een oude vestingstad wat in de VOC tijd veelvuldig door Nederlandse koopvaardij werd aangedaan, zijn veel overblijfselen uit een lang vervlogen tijd te zien.

Ons afscheidsdiner hadden we in Melaka, waar we van ‘n gedeelte van de groep afscheid hebben genomen. Want deze groep gaat eind mei over land, via China, terug naar Duitsland. 4 campers, waaronder wij, zouden de volgende dag naar de grens van Singapore gaan en dan richting de haven om de camper aldaar af te leveren.

En toen........begon de pech.

Het kon toch niet zo zijn dat we letterlijk in het zicht van de haven, zouden stranden......... Na trouwe dienst van 34.000 km zonder problemen, zouden de laatste 250 toch ook mogelijk moeten zijn???

Maar de motor werd heter en heter en sloeg af op de meest ongelukkige momenten. Voor ‘n stoplicht, op n druk kruispunt enz. Afkoelen is met een hitte van 34gr een langdurige kwestie. Daar kwam Nederlandse Willy z’n hulp aanbieden, maar na de dieseltoevoer gecontroleerd te hebben, of daar evt. het probleem zat, kon hij ons helaas ook niet verder helpen. Net als twee Nederlandse expats onderweg. We moesten enorm geduld betrachten voordat de motor enigszins zou afkoelen. Met horten en stoten werd de grens met Singapore bereikt.

Maar kunnen jullie je voorstellen om deze laatste 250 km van Melaka naar de grens met een buitentemperatuur van 34gr. en binnen verwarming voluit aan, om toch maar te proberen de motor mee te helpen afkoelen onderweg, voor ons was??

De laatste loodjes wegen toch echt het zwaarst!!

Nu nog één verslag te gaan en dan zit de reis van ruim 8 maanden erop. Bij aanvang van de reis, denk je nog dat het toch een hele tijd is dat je van huis bent, maar terugkijkend is het toch erg vlug gegaan.

We verlangen nu beiden naar onze kinderen, kleinkinderen, familie, dierbaren en het frisse Holland, de wind door je haren enz.

 

Gerard en Thea